Shaykh ʿAbdul-ʿAzīz b. Bāz werd het volgende gevraagd:
Wanneer is het naar uw mening toegestaan om de gebeden in te korten tijdens het reizen. Is dit vastgesteld aan de hand van een specifieke afstand? Wat zegt u over degene die de intentie heeft om langer dan vier dagen ergens te verblijven? Is het voor hem toegestaan om de gebeden in te korten?
Vraag:
Wij zouden graag een verduidelijking willen hebben omtrent het inkorten van het gebed tijdens het reizen. Is het vastgesteld dat de profeet ﷺ zijn gebed volledig verrichtte tijdens het reizen en is het gebed van de reiziger onderworpen aan afstand en het aantal dagen? Wij zouden graag een verduidelijking willen omtrent deze kwestie met bewijzen vanuit het Boek van Allah en de sunna. Moge Allah u belonen.
Antwoord:
Wanneer de profeet ﷺ op reis was, bad hij het ẓuhr gebed twee rakʿahs, het ʿaṣr gebed twee rakʿahs en het ʿīshāʾ gebed twee rakʿahs totdat hij terugkeerde van zijn reis. Dit is wat wij van hem ﷺ weten. Het is overgeleverd dat hij ﷺ zijn gebeden inkortte en volledig bad (tijdens een reis). Maar deze overleveringen zijn niet authentiek. Hetgeen wat bewaard is in de authentieke overleveringen is dat hij ﷺ zijn gebeden inkortte totdat hij terugkeerde van zijn reis.
Wat betreft het maghrib gebed, deze bad hij zoals altijd (drie rakʿahs) of hij nu op reis was of niet. Ook het fajr gebed bad hij twee rakʿahs of hij nu op reis was of niet. Hij bad met het fadr gebed het vrijwillig gebed van twee lichte (korte) rakʿahs voor het fajr gebed of hij nu op reis was of niet. Wat betreft de andere vrijwillige gebeden van ẓuhr, ʿaṣr, maghrib en ʿīshāʾ, deze liet hij achterwege als hij ﷺ op reis was.
Dus het is aan de gelovige om datgene te verrichten wat de profeet ﷺ ook verrichte als hij op reis was. Een reis bij de geleerden is datgene wat overeenkomt met de afstand van een dag en nacht. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. Dit komt overeen met ongeveer 80 kilometer voor degene die zich in een auto voortbeweegt. Zo ook degene die zich voortbeweegt in vliegtuigen, boten en schepen. Deze afstand of wat daarbij in de buurt komt wordt een reis genoemd volgens de gewoonte. Want dit is bekend onder de moslims. Dus als een persoon per kameel, per voet, per auto, per vliegtuig of per boot reist, dan wordt hij een reiziger genoemd bij een afstand van 80 km of meer.
Sommige geleerden hebben gezegd dat dit (het bepalen van de afstand van een reis) terugkeert naar de gewoonte van de mensen en dat de afstand niet beperkt kan worden tot het aantal kilometers. Hetgeen wat als reis wordt gezien onder de gewoonte van de mensen is dan een reis, waarbij het gebed ingekort mag worden.
Het juiste is wat de meerderheid van de geleerden hebben besloten en dat is het vaststellen van de afstand met hetgeen ik eerder vermeld heb (80 km). Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. Dus het is gewenst om hieraan vast te houden en dit is hetgeen wat is overgeleverd door de metgezellen. Zij zijn degenen die het meest weten over de religie van Allah en de sunna van de boodschapper van Allah ﷺ.
Reactie plaatsen
Reacties