Vraag: Wat is de regelgeving omtrent zoetigheden die geïmporteerd worden uit Engeland en andere Europese landen die gelatine bevatten, hetgeen zich bevindt in de botten en het vlees van varkens en runderen? En wat is de regelgeving omtrent [het eten van] kaas die rennet bevat, een substantie die uit de maag van de bok wordt gehaald of het lam dat nog een zuigeling is? Het wordt ook wel stremsel genoemd. Wetende dat de mensen van die landen en andere meestal niet [correct] slachten. Moge Allaah u met het goede belonen.
Antwoord: Alle lof behoort toe aan Allaah de Heer der werelden en moge de salaat en de salaam zijn over degene die Allaah heeft gezonden als barmhartigheid naar iedereen, en over zijn familie, metgezellen en broeders tot aan de Dag des Oordeels. Vervolgens:
De consumptie van zoetigheden en kaas die geïmporteerd worden en die gelatine en stremsel bevatten is toegestaan indien zij afkomstig zijn uit dieren waarvan het vlees eetbaar is of bestaan uit toegestane voedingsmiddelen die afkomstig zijn uit dieren die geslacht werden door de Mensen van het Schrift [1], welke deel uitmaken van hun productie en industrie. Dit is rein zoals Allaah heeft gezegd:
En het voedsel van de Mensen van het Schrift is toegestaan voor jullie en jullie voedsel is voor hen toegestaan. [Soerah al-Maaidah: 5]
Indien de gelatine echter afkomstig is uit dieren die verboden zijn om van te eten omwille van hun onreinheid en schadelijkheid zoals de huid en botten van een varken en andere dieren en verboden voedingsmiddelen, of [afkomstig is uit] dieren die toegestaan zijn om van te eten maar die werden geslacht door een afgodenaanbidder, een vuuraanbidder of een communistische atheïst, zoals de meeste [mensen in] seculiere landen zijn, dan is het islamitisch verboden om de zoetigheden en alle andere voeding die gelatine bevatten te consumeren, te verkopen, te verwerken in maaltijden of aan te schaffen.
Dit naar aanleiding van de overgeleverde bewijzen die [het eten van] varkens, kadavers en alle onreinheden verbieden. Het is in de jurisprudentie algemeen bekend dat “het verbod volgt onreinheid en schadelijkheid op”. Dus indien deze etens- of handelswaren werden gemengd met gelatine op een manier die voor twijfel en wantrouw zorgt ten gevolge van een onduidelijkheid, dan is het verplicht om het te laten doordat de kant van het verbod het sterkste is en door te handelen uit voorzorg zoals [de Profeet] – sallalaaho ‘alayhi wa sallam – heeft gezegd:
“Wie zich dus ver houdt van twijfelachtige zaken heeft daarmee zijn religie en zijn eer veiliggesteld. En wie vervalt in de twijfelachtige zaken vervalt in het verbodene.” [2]
En zoals [de Profeet] – sallallaaho ‘alayhi wa sallam – heeft gezegd:
“Verlaat datgene wat je doet twijfelen voor datgene wat jou niet doet twijfelen.” [3]
Wat betreft kaas die stremsel of rennet bevat, zolang die wordt gehaald uit de maag van een bok of een lam dat nog een zuigeling is – waarvan het vlees toegestaan is om van te eten – dan is daar niets mis mee indien dit dier werd geslacht volgens de islamitische regels.
Er is dus pas een probleem wanneer het om kadavers gaat of wanneer deze dieren niet conform de islamitische regels werd geslacht en dit is wat nu in de meeste westerse, Europese landen van de Mensen van het Schrift gebeurt. Of wanneer [deze dieren] werden geslacht door vuuraanbidders.
Deze zaak heeft meningsverschillen veroorzaakt bij de geleerden in het toestaan of verbieden [ervan]. Dit meningsverschil komt doordat ze van mening verschillen over melk en stremsel afkomstig uit kadavers: zijn deze rein of onrein?
Degenen onder hen die het als onrein beschouwen, verklaren hetgeen wordt vervaardigd met stremsel als verboden, of het nu gaat om zoetigheden of kaas. Dit is de madhab van [imaam] Maalik, [imaam] ash-Shaafi’ie en [imaam] Ahmad volgens een [versie van] overlevering.
Degenen onder hen die het als rein beschouwen, verklaren het als toegestaan. Dit is de madhab van [imaam] Aboe Hanifa [4] en imaam Ahmad volgens de andere [versie van] overlevering waarmee shaykhoel islaam ibn Taymiyyah akkoord gaat.
Hij – moge Allaah hem genadig zijn – heeft namelijk gezegd:
“Het meest correcte is dat hun kaas toegestaan is – d.w.z van de vuuraanbidders – en dat het stremsel en de melk afkomstig uit kadavers rein is.” [5]
Reactie plaatsen
Reacties