In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof is aan Allah, en zegeningen en
vrede zij met de boodschapper van Allah, zijn familie en metgezellen. Voorts.
Een korte opsomming van de meest voorkomende fouten die men maakt tijdens het vasten in de
Ramadan.

1. Geen intentie hebben om te vasten.

Dit dient plaats te vinden in het hart, en niet verbaal. Men dient de intentie te maken aan het begin van de Ramadan, het hoeft slechts eenmalig te gebeuren, en niet elke nacht.

2. Door gaan met eten & drinken wanneer men er te laat achter kwam dat de Ramadan is begonnen.

Als je er te laat achter komt dat de Ramadan al is begonnen, dan dien je te stoppen met het eten & drinken, en na de Ramadan de dag in te halen.


3. Denken dat het per ongeluk eten & drinken het vasten verbreekt.

Wanneer je per ongeluk eten of drinkt, dan dien je door te vasten, en hoef je de dag niet in te halen.


4. Te veel zorgen maken om het eten.

Tot het punt dat men zich meer zorgen maakt om het eten dan om het vasten. Hieronder valt ook het overdreven veel uitgeven aan maaltijden, terwijl men niet zoveel nodig heeft.


5. De suhur vervroegen.

Sommige mensen eten de suhur maaltijd een paar uur na het tarawih gebed, en dat is fout. Het dient vlak voor het Fajr gebed te zijn.


6. Het verwaarlozen van het tarawih gebed op de 1ste nacht van de Ramadan.

De Islamitische kalender volgt de maan, waardoor de zonsondergang [Al-Maġrib gebed] de start
van een nieuw etmaal is. Hierdoor is de 1ste nacht van de Ramadan vóór de 1ste dag van de
Ramadan.


7. Zusters denken dat het verboden is om hennah te gebruiken tijdens het vasten.

Het gebruiken van hennah verbreekt het vasten niet.


8. Het niet aanspreken van personen die aan het eten of drinken zijn.

Volgens ṣheikh Ibn Bāz behoort het tot het aansporen tot het goede, en het verbieden van het
slechte [om men daarop aan te spreken]. Dus wij spreken de persoon eropaan, omdat wij op die
manier het slechte verbieden.


9. Het proeven [zonder het door te slikken] van het eten verbreekt het vasten.

Het is toegestaan om het eten te proeven, om te kijken of de smaak juist is. Natuurlijk wordt het
vasten wel verbroken als je het eten doorslikt.


10. Het gebruiken van een miswak of tandenborstel verbreekt het vasten.

De profeet was gewoon om zijn mond te reinigen met de miswak tijdens Ramadan. Je kan ook
tandpasta gebruiken, op basis van analogie. Omdat de miswak natuurlijke smaken heeft, die soms
nog sterker zijn dan de tandpasta, is het dus toegestaan om het te gebruiken, zolang je het niet
doorslikt.


11. Het vervroegen van de aḍan van al-Fajr.

Dit wordt gedaan zodat de mensen zullen stoppen met eten vóór al-Fajr, dit is echter incorrect om te doen.


12. Het uitstellen van de aḍan van al-Maghrib.

Dit wordt gedaan uit angst dat men te vroeg begint met eten, dit is ook incorrect.


13. Denken dat het hebben van geslachtsgemeenschap in de maand Ramadan verboden is.
Het is alleen verboden tijdens het vasten [van al-Fajr tot aan al-Maġrib], in de nachten, tussen
al-Maġrib en al-Fajr is het toegestaan.


14. Zusters denken dat wanneer zij klaar zijn met hun menstruatie periode, maar nog geen wassing
hebben verricht, niet kunnen vasten.

Dit is incorrect, wanneer een zuster in de nacht stopt met menstrueren, en pas na het aanbreken
van Al-Fajr de wassing verricht, kan zij gewoon vasten.

 

15. Mannen [en vrouwen] denken dat wanneer zij geslachtgemeenschap hebben gehad, en voor
Al-Fajr nog geen wassing hebben verricht, niet kunnen vasten.

Dit is incorrect, men kan beginnen met vasten zonder de wassing te hebben verricht. Natuurlijk
dienen zij dat wel uiterlijk voor zonsopgang te hebben verricht om zo het Fajr gebed op tijd te
kunnen verrichten.


16. Het samenvoegen van het dhohr en het ‘Asr gebed.
Dit wordt vooral in de Arabische landen gepraktiseerd, en dit is incorrect.


17. Pas beginnen met eten wanneer de adan is afgelopen.
Men kan beginnen met eten zodra de adan begint.


18. Het niet verrichten van smeekbedes voor het verbreken van het vasten.
Het smeekgebed voor het verbreken van het vasten, behoort tot één van de drie momenten waar
Allah de smeekbedes verhoord.


19. Het laatste deel van de Ramadan besteden aan de voorbereiding op Al-Eid.

Hierdoor wordt de Ramadan verwaarloost, en door dit te doen mist men eigenlijk het punt waar
de Ramadan om gaat.


20. Het verbieden van de kinderen om te vasten.
Dit werkt averechts, door een kind juist te laten vasten, leert hij dat hij dit moet doen.


21. Denken dat het vasten slechts draait om het niet eten & drinken.

Het vasten draait niet slechts om het niet eten & drinken, maar ook om het in bedwang houden
van het humeur [boze buien etc.]. In feite, dienen wij nog meer te letten op wat wij zeggen tijdens
de Ramadan.


22. Het verspillen van de tijd tijdens de Ramadan.

Sommige mensen verspillen hun tijd door overdags te gaan slapen. Wij dienen juist gebruik te
maken van deze gezegende maand door extra veel aanbiddingen te verrichten.

23. Denken dat het verplicht is om het vasten te verbreken wanneer men op reis gaat.

Sommige mensen gaan niet op reis tijdens de Ramadan omdat zij denken dat zij dan hun vasten
dienen te verbreken. Dit is incorrect, het is echter wel toegestaan om het vasten te verbreken
wanneer men op reis gaat, maar het hoeft niet.


24. Het niet verrichten van i‘tikāf [Het verblijven in de moskee voor een bepaalde periode] in de moskee.

Wij dienen juist veel tijd door te brengen in de moskee, en vooral tijdens de laatste tien dagen van
de Ramadan.


25. Denken dat het verboden is om de haren of nagels te knippen tijdens de Ramadan.

Dit is incorrect.


26. Denken dat het doorslikken van jouw eigen spuug het vasten verbreekt.

Dit is incorrect. Echter is het niet toegestaan om slijm/snot door te slikken dat in jouw mond is
gekomen [via de neus/keel].


27. Denken dat het verboden is om parfum of musk te gebruiken.

Dit is incorrect.


28. Denken dat het bloeden het vasten verbreekt.

Dit is incorrect.


29. Denken dat het onvrijwillig overgeven het vasten verbreekt.

Dit is incorrect, alleen wanneer je met opzet overgeeft is jouw vasten verbroken.


30. Denken dat het wassen van jouw mond en neus met water het vasten verbreekt.

Het wassen van jouw mond en neus met water tijdens de wassing verbreekt jouw vasten niet, en
de wassing is niet correct wanneer men dit laat.