De tien dagen van dhoel-hidjah starten aan het begin van de maand en eindigen op de dag van het Offerfeest. De Boodschapper - sallallaahoe ‘alayhie wa sallam - zei over de daden in deze tien dagen:
“Er zijn geen dagen waarin vrome daden meer geliefd zijn bij Allaah, dan deze
tien dagen.”Zij zeiden: “Zelfs niet de djihaad op de weg van Allaah?”
Hij zei: “Zelfs niet de djihaad op de weg van Allaah, behalve een man die vertrekt met
zijn eigen leven en zijn bezittingen en met niets hiervan terugkeert.”
[Djaami’ at-Tirmidhie #757 – authentiek verklaard door shaykh al-Albaanie]
Dus hierbij spoor ik mijn moslimbroeders aan om deze geweldige kans te grijpen, en
om vele vrome daden te verrichten tijdens de eerste tien dagen van dhoel-hidjah.
Zoals het reciteren van de Qor-aan, het gedenken [van Allaah] in al zijn vormen zoals:
takbier (Allaahoe akbar), tahliel (laa ilaaha illaa Allaah), tahmied (alhamdoelillaah),
tasbieh (soebhaana Allaah), liefdadigheid, vasten, etc. Alle vrome daden: streef ernaar
om deze te verrichten in deze tien dagen.
Indien deze tien dagen aanbreken en een persoon de intentie heeft om [een offerdier]
te slachten, dan dient hij niets te verwijderen van zijn haar, nagels en lichaamshuid.
Van al deze zaken mag hij niets verwijderen als hij wil slachten. Wat betreft degene
die iemand anders namens hem laat slachten, er is niets mis mee [als hij de
voorgenoemde zaken verwijdert]. Dit wil dus zeggen dat als een persoon voor zichzelf
en zijn gezin een offer wil slachten - één offer zoals de Soennah voorschrijft - dan is
het niet noodzakelijk voor de rest van de gezinslezen dat zij stoppen met het
verwijderen van nagels, haren en huid. Het is alleen op degene die slacht [van
toepassing], in dit geval dus de vader.
De Profeet - sallallaahoe ‘alayhie wa sallam - gezegd:
“Indien iemand van jullie wil slachten
laat hem dan niets verwijderen van zijn haar, huid en nagels.”
Bron: Silsilah alliqaa ashahrie, al-liqaa ashahrie #63.